Det är lite lustigt hur folk tänker så fort man säger att man har fått sin kost upplagd lite bättre. Då får man till exempel kommentarer som säger ”jaha då blir det inge mer fika för dig?!” eller ”Ja då kan du inte fika en gång om dagen för då försvinner inte magen!” eller ” Du ska se till att inte äta för mycket kollydrater! utan till mellanmål ta en smörgås som bara har kalkon på sig för det e inge fett i det!” eller ” du ska äta en massa grönsaker och lite kött och inge sås till middag, annars så kommer inte din mage försvinna! utan bara bli större!” Min filosofi är torr mat= tråkig äcklig mat! Så nej tack!

Jag brukar tänka att det är tanken som räknas och det är roligt att folk bryr sig om en, MEN jag TÄNKER inte sluta med att fika en gång om dagen!! och det kommer bli mest på kvällarna vid 22 tiden! Jag bokstavligen så SKITER i att det lägger sig som bomull i magen! Jag är ÖVERTYGAD att om jag går till gymet 3 gånger i veckan och sen gå med hunden så kommer jag också nå mitt mål med att få ner min mage. Det tar bara längre tid och det får det göra för jag vägrar låta alla de som tränar hela tiden och äter nyttig och väldigt tråkig mat ett helt liv bara för att vara smal och snygg låta mig få dåligt samvete! Vill ni prioritera bort det goda i mat är det ert problem. Det fungerar säkert för er och det är jättebra, men jag tänker fortfarande fika och äta god mat som innehåller fetter och kolydrater för det är LIVSKVALITÈ för mig.  Jag gillar inte mat eller fikabröd som är torrt och magert då kan jag lika gärna sluta äta över huvudtaget!

Sen tycker jag det är beundransvärt om man har varit överviktig och lyckas gå ner till en vikt som man är nöjd med och då fått avstå från fika 🙂 Sånt blir jag jätte imponerad av 🙂 Det är som Lena som kommer hit senare i veckan, hon fikar inte så ofta och det respekterar jag. Jag tycker det är väldigt duktigt att inte behöva fika varje dag 🙂 Jag frågar alltid om hon vill ha fika när hon kommer hit? eller om vi bara ska ta kaffe? För huvudsaken är att få träffa henne 🙂

Sen är huvudanledningen till att jag går och tränar 3 gånger i veckan för att bygga upp och stärka min rygg och mage och det är där jag kommer lägga mitt fokus! 🙂 Det lustiga är att ingen av mina vänner har sagt några kommentarer om att jag måste avstå fika helt! Jag har en fin vän som från i somras sa åt mig hur jag skulle äta för att komma i form och det har fungerat väldigt bra. Hon sa bland annat vräk i dig grönsaker innan du går på maten 🙂 Sen har jag känslan ”storebror ser dig” och då blir jag mer taggad att lyckas och visa att jag kan! Jag och Lena i nyköping pratade en gång om hur viktigt det är med någon som man känner håller koll på en så man inte fuskar eller tappar suget 🙂

Jag håller just nu på med att komma ihåg att äta mellanmål 2 gånger om dagen och det är inte lätt att komma ihåg! 😦  Det jag äter då är frukter eller turkisk yoghurt med honung. Sen fungerade Karins taktik väldigt bra med att köpa för småkläder så i förra veckan köpte jag en t-shirt som är en halvstorlek för liten. Den kommer jag komma i om cirka 1 månad 🙂 Som tur är så ska jag åka till Sälen mellan den 5-8 januari och efter det lär jag komma i t-shirten 🙂

Nu blir det att jobba vidare och fundera ut vad jag ska bjuda Lena på, på fredag 🙂 Den andra Lena önskade sig lussebullar med mycket saffran och mandelmassa 😛 så de kommer gå fort att baka och passar till glögg 🙂 Det skulle vara roligt om inte Lena med Eda önskade sig det! men givetvis får du det om du absolut vill!… Men jag hade tänkt en efterrätt med saffran i alla fall så lite julkänsla blir det 🙂

/ Sara